U hebt kaartjes gescoord voor de Dutch GP in 2020, en wilt per se met de auto komen? We zouden het niet aanbevelen, maar gaat u vooral uw gang. Zandvoort zelf gaat niet 'op slot' voor auto's, hoewel u waarschijnlijk niet ver gaat komen.

Gisteravond werd er opnieuw een informatiebijeenkomst gehouden over de Formule 1 Grand Prix van Zandvoort, die nog slechts een ruime acht maanden van ons verwijderd is. De organisatie liet weten dat het Zandvoort niet zal afsluiten voor ‘vreemd’ autoverkeer. Er is de bezoekers gevraagd op welke manier ze naar het circuit willen komen, en 29 procent van hen antwoordde ‘met de auto’. Voor deze toeschouwers worden oplossingen gezocht, in de vorm van parkeerterreinen langs de snelwegen. Vanaf hier kunnen ze verder vervoerd worden met bussen, en wellicht het laatste stukje met de fiets.

Niet op slot

Op de bijeenkomst, waar volgens lokale media zo’n 100 personen op af kwamen, benadrukte wethouder Ellen Verheij (VVD) dat de kustplaats niet afgesloten wordt voor autoverkeer: “Veiligheid staat voorop. Nood en hulpdiensten moeten er altijd door kunnen. We gaan bezoekers spreiden in tijd en vervoer. We stimuleren het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Er wordt druk overlegd met de buurtgemeentes voor de doorstroming. Natuurlijk moeten de inwoners het dorp in en uit kunnen.

Rondom het evenement worden tevens de nodige vliegbewegingen per helikopter gemaakt, maar deze zijn puur functioneel. Circuitdirecteur Robert van Overdijk: “Ze dienen alleen om de mensen op hun werkplek te krijgen, voor de tv opnames en voor noodgevallen. De aanvoerroutes lopen over zee en niet over land.” We nemen overigens aan dat de VIP’s ook gewoon worden gehelikopterd, tenzij u dacht dat Prins Bernhard jr. ook gewoon met het plebs in de trein reist, of met zijn Ferrari in de file naar het circuit gaat staan.

Langere pitboxen

Voor wat betreft de aanpassingen aan en rond het circuit: de pitboxen moeten verlengd worden om de F1-bolides en hun teams te accomoderen. Daarnaast merkt Van Overdijk op: “Er worden wat bochten breder gemaakt. De Arie Luyendijkbocht, de bocht voor het rechte stuk, wordt in komvorm aangelegd, zodat de snelheid op het rechte stuk hoger ligt en er bij het uitremmen voor de Tarzanbocht meer inhaalacties mogelijk zijn. Of een speciale toegangsweg vanaf de boulevard aangelegd kan worden, is nog onzeker.”

Dit laatste komt door het fantastische Nederlandse Plan Aanpak Stikstof (PAS), dat ook al een belangrijke snelwegverbinding dreigt lam te leggen. Hierdoor zijn de vergunningen voor aanpassingen en toegangswegen nog niet afgegeven. Terwijl dat wel tijd wordt, want het evenement wordt komende mei gehouden.

van Autobahn Atom Feed https://ift.tt/2MGcUUJ
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.