In Assen staat iedereen in de startblokken om de Formule 1 Grote Prijs van Nederland te organiseren. Als het moet kan het al in 2019 nu de GP in Miami toch nog een jaar langer op zich laat wachten.

Volgend jaar kan de Floridaanse stad Miami het Formule 1-circus nog niet verwelkomen en is ook de Grosser Preis von Deutschland van de kalender verdwenen. Dat betekent in principe dat er maar twintig Grands Prix zijn in 2019. Maar volgens Lee van Dam is dat aantal niet definitief: “Mochten we een verzoek krijgen om al in 2019 een race te organiseren, dan is dat ook haalbaar.”

Alles op de rit

De Drenten hebben alles klaarstaan voor een terugkeer van de Formule 1 naar Nederland. Het zou voor het eerst in 34 jaar zijn dat de opperklasse van de autosport ons land aandoet. Volgens Lee van Dam is het echt alleen maar een kwestie van de lichten op groen zetten (of in F1-termen: de vijf rode lampen uitzetten) om alles door te laten gaan.

In principe staat alles gepland voor 2020 of 2021. “Het circuit is er hier zo goed als klaar voor”, zegt Van Dam tegen het AD. “Ook financieel hebben we het wel rond.” Vooral dat laatste is interessant, want het is een publiek geheim dat Formula One Management/Liberty Media een miljoen of twintig wil voor een Grand Prix. Ook met het grote aantal Nederlanders dat het leuk vindt om de races te bezoeken is dat een enorm bedrag om terug te verdienen. Stel dat de kaarten gemiddeld €100 opleveren, dan moeten er al 200.000 bezoekers komen om de startfee op te brengen. Dat betekent dat alleen FOM geld verdient, dus willen de Assense promotors ook nog wat overhouden, dan moet de gemiddelde prijs omhoog.

Geld

Blijkbaar hebben zich echter al een aantal grote partijen gemeld om als geldschieter dienst te doen. Daaronder is in ieder geval een Britse investeerder, maar er zijn ook Nederlandse partijen. Het blijft echter een kwestie van afwachten, want Assen is niet de enige kaper op de kust. Natuurlijk is ook Zandvoort een mogelijkheid, maar ook vanuit het buitenland is er concurrentie: het eerder genoemde Miami, Kopenhagen en Heineken wil graag met de Formule 1 naar de 100 miljoen potentiële klanten in Vietnam. 

Van Dam houdt de moed er in: “Er zijn veel aanvragen, maar ik denk niet dat er heel veel concrete opties zijn die het zo goed voor elkaar hebben als wij hier. Het circuit ligt er al, ook financieel hebben we het rond. Er staan hier al 60.000 stoeltjes, we hebben 28.000 parkeerplaatsen, zitten twintig minuten van de Duitse grens en hebben met Groningen-Eelde ook nog een eigen vliegveld in de buurt. Ik denk dat we een heel redelijk pakket hebben. Maar goed, je weet het niet, hè.”

Enfin, binnenkort komt Formula One Management de boel bekijken, want Charlie Whiting, Hermann Tilke en de FIA zijn al geweest. Daarna wordt het pas echt duidelijk.

van Autobahn Atom Feed https://ift.tt/2mW13mm
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.