Normaal gesproken zijn terugroepacties meer het soort nieuws waarover de Consumentenbond schrijft. Saai en voorspelbaar, maar in het geval van de Mercedes-AMG G65 maken we graag een uitzondering: het brute hok kan te snel rijden.

De nieuwe G is nog in aantocht, maar is wat nieuws over zijn voorganger, de afscheidseditie. De G65 met zijn zesliter V12 kan zo hard achteruit rijden dat het gevaarlijk is. Wie de auto in de R stand zet en een beetje met het stuur wiebelt loopt de kans dat hij zijn dure speeltje op zijn kant legt.

Het probleem doet zich voor bij een klein aantal G65’s in de Verenigde Staten. De versnelling achteruit is doorgaans begrensd op 25 kilometer per uur. In twintig exemplaren kunnen de 630 pk uit het vooronder vrijelijk hun gang gaan. Ideaal dus voor een nog brutere versie van de Achteruitrijraces op Zandvoort. Een reusachtige G-Klasse tussen de Dafjes zal een spectaculair effect hebben.

Volgens de NHTSA (de Amerikaanse versie van de RDW) is dat allemaal niet de bedoeling en daarom worden de wagens teruggeroepen om een nieuwe begrenzer te krijgen: “These vehicles may be equipped with the incorrect reverse speed limitation software. While in reverse, any abrupt changes in steering while exceeding 16 MPH may cause the vehicle to become unstable.” Wel handig, want als de wagen van ruim 2.800 kilogram plotseling omvalt zijn de gevolgen vast niet te overzien.

van Autobahn Atom Feed https://ift.tt/2LNgbR5
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.