Niet alleen het circuit Zandvoort moet worden aangepast, ook de spoorlijn naar het stadje moet worden bijgewerkt. Anders is er geen houden aan. De NS grijpen de aankondiging van de GP van Nederland aan om een upgrade te eisen.

Het is een soort noodklok, maar hij wordt nog net op tijd geluid om op tijd te zijn voor het eerste weekend van mei 2020 (en omdat de combinatie NS en “op tijd” zo grappig is zeggen we hier gewoon nog een keer op tijd). Als ProRail niet nu meteen werk maakt van de acht kilometer spoor tussen Haarlem en Zandvoort is het vervoer naar de GP van Nederland volgend jaar een groot probleem. Om alle fans tegelijkertijd van en naar Zandvoort te brengen zijn twaalf treinen per uur nodig. Het spoor en de bovenleidingen kunnen echter maar maximaal zes treinen aan.

100.000

Stel dat vijftigduizend fans met de trein naar de Grand Prix komen, dan betekent dat aantal dat de NS honderdduizend mensen moet vervoeren. De fans moeten immers heen- en teruggebracht worden. Daarvoor zijn ieder uur twaalf extralange treinen nodig. 

De NS heeft echter wel oren naar zoveel klanten, en wil ongetwijfeld bewijzen dat ze dit soort uitdagingen aankunnen. De mogelijke dienstregeling is al doorgerekend en daar kwamen allerlei problemen bij in beeld. Daarom moet ProRail snel de bovenleiding onder handen nemen. 

Nu is zes treinen per uur de max. Vorig jaar probeerden NS en ProRail bij wijze van proef om acht treinen per uur te laten rijden tijdens de Jumbo Racedagen, maar dat leverde storingen op. Om de capaciteit te verdubbelen is snel een ingreep nodig. De verbeteringen zijn natuurlijk niet alleen nuttig voor de Grote Prijs van Nederland. Er zijn vaker grote evenementen in Zandvoort en het strand trekt ook steeds meer bezoekers. Als de spoorverbinding beter wordt, heeft iedereen daar profijt van.

Voor de zekerheid reserveren wij vast een OV-Fiets…

van Autobahn Atom Feed http://bit.ly/2Jhfj6m
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.