Een Grand Prix organiseren met de huidige eigenaren is geen feestje, Nederland zou er goed aan doen het niet te proberen. Dat is wat de organisator van de Duitse Grand Prix zegt. Volgens hem is het gewoon te duur geworden voor 'normale landen'.

Sinds een aantal jaar organiseren de circuits Hockenheim en de Nürburgring om en om de Duitse Grand Prix. Althans dat is de theorie, want in 2014 en 2016 was er geen GP op de Nürburgring. Het asfaltlint ging failliet en er is geen geld om de Formule 1 binnen te halen.

Dit jaar is er gelukkig weer wel een Formule 1-race in Duitsland, maar de vraag is of dat nog wel zo blijft. Volgend jaar kan de Nürburgring wederom niet betalen, dus dan worden de oosterburen weer overgeslagen. In 2020 zou Hockenheim weer aan de beurt kunnen zijn, als er tenminste een nieuw contract komt, want de huidige overeenkomst loopt in 2019 af. 

De organisatie heeft last van bijzondere concurrentie. Het gaat niet om de Grands Prix in België, Oostenrijk en Hongarije, maar er is een ander probleem: rijke dictaturen. Dat zegt directeur Jorn Teske niet direct, maar het komt er wel op neer: “Wij moeten concurreren met landen zonder autosporttraditie en zonder enorme interesse van de bevolking, maar ze zijn wel bereid veel geld te betalen. Daar kunnen wij niet in mee.”

Geld

Liberty Media en daarvoor Bernie Ecclestone willen simpelweg teveel geld hebben om met hun circus langs te komen. Het is daardoor moeilijk om een sluitende begroting te maken. Teske vervolgt: “Een Formule 1-race is in mijn ogen niet alleen een kwestie van geld, maar ook van traditie en fans. Landen als Duitsland, Engeland en Italië zijn echte motor- en autosportlanden. Het is niet goed als dat soort plekken van de kalender verdwijnen, alleen maar omdat nieuwe landen simpelweg meer betalen.”

Nederland

In Nederland moeten de circuits van Zandvoort en Assen zich nog maar een paar keer achter de oren krabben voordat ze de Formule 1 binnenhalen. “Als de kaartverkoop tegenvalt, kampen we met een miljoenenverlies,” aldus Teske tegen de Telegraaf. Formule 1 kan nu wel in de lift zitten door Max Verstappen, maar je gaat een overeenkomst voor meerdere jaren aan, het kan zijn dat de populariteit niet lang genoeg aanhoudt, en dan zitten de circuits (en dus waarschijnlijk de gemeentes en provincies) met de gebakken peren: “Nederlandse circuits moeten niet alleen speculeren op de huidige populariteit van Verstappen. Niemand weet hoe de wereld er over tien jaar uitziet. Zelfs tijdens de hoogtijdagen van Michael Schumacher werd de interesse hier minder. Daarom zeg ik: denk er goed over na. Er zijn in het verleden meer landen geweest die zo’n fout hebben gemaakt.”

Tja, dit is niet het nieuws waar we op zitten te wachten. Het is met de rekenmachines bij de hand echter moeilijk om een rooskleurige begroting te maken die op waarheid is gebaseerd.

van Autobahn Atom Feed https://ift.tt/2LekjtT
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.