Volgend weekend keert de Formule 1 terug in Frankrijk. Het circuit Paul Ricard in Le Castellet is het decor van Grand Prix de France. Formule 1 kijken is leuk, maar zelf rijden is leuker en dat is precies in Paul Ricard mogelijk.

De terugkeer van de Formule 1 naar Frankrijk is geen toeval. Het was immers Bernie Ecclestone die de afspraken maakte tussen organisatoren en het reizende autoracecircus. Dat de eerste nieuwe Grand Prix pas komt nu de kleine miljardair niet meer aan het roer van de F1 staat is misschien typisch, maar het zal hem weinig deren. Hij is immers zelf eigenaar van vrijwel alles wat je rond Circuit Paul Ricard kunt aantreffen. Het vijfsterrenhotel dat er in de middle of nowhere ligt inclusief.

Geen wonder dus dat er plotseling een contract lag voor een race in Zuid-Frankrijk. Dat het circuit nog lastiger te bereiken is dan Spa en Zandvoort bij elkaar opgeteld maakt niet uit. Alles is immers voor Bernie.

Het leuke van Paul Ricard is dat het in een regio ligt waar het bijna altijd mooi weer is. Maar leuker nog is het dat je er op veel dagen met luidruchtige motoren mag rijden. Zo kan het dat we er onlangs waren voor een GP ervaring. Normaal gesproken is de Formule 1 iets om alleen maar naar te kijken. Heel af en toe laat een team een buitenstaander toe in een wagen, maar dat is dan een coureur uit een andere klasse. Soms is er een journalist die plotseling uitverkoren is om zo’n wagen te besturen, maar dat is het dan ook wel.

Zelf rijden

Toen wij onlangs Paul Ricard bezochten, spraken we met Joris Roozen, organisator van unieke mannentripjes. Hij regelt dat je in een Formule 1-wagen kunt rijden op het circuit. Als je er ’s ochtends aankomt krijg je eerst een uitgebreide briefing over de veiligheid en uiteraard over de bochten van het circuit. Vervolgens stap je in een auto om de baan te verkennen en daarna is het tijd voor de eerste voorzichtige rondjes in een wat kleinere formulewagen.

Na de lunch is het tijd voor het echte werk: de Formule 1 rijden. De raceschool beschikt over twee voormalige deelnemers aan het F1-circus: de Arrows van Jos Verstappen uit 2000 en een Prost uit hetzelfde jaar.

De gasten van Roozen zijn een groep ondernemers die in Nederland in allerlei raceklasses uitkomen en die het tijd vonden om de F1 eens zelf te ervaren. Ze zijn de avond ervoor op het vliegveld van Nice opgehaald met een BMW 7 Serie en sliepen in het vijfsterren Hotel du Castellet naast het circuit. De hele dag staat in het teken van het rijden in de racewagens. ’s Avonds vliegt het gezelschap weer terug, maar volgens Roozen kan het hele reisje volledig ingedeeld worden zoals de deelnemers willen: “Als je met je eigen vliegtuig naar Le Castellet wil vliegen, is dat ook mogelijk. Maar we kunnen ook een jacht of superjacht regelen om naar Marseille te varen.” Met de lijnvlucht van Transavia is het ook prima te doen, want het gaat natuurlijk om het rijden op het circuit.

Ervaring

De deelnemers aan de Formule 1-ervaring zijn lyrisch over de nieuwe ervaring van snelheid. Aangezien de Nederlanders zelf veel race-ervaring hebben, rijden ze ontzettend snel met de bolides over het wijdse circuit van Paul Ricard. Het is een van de redenen dat het asfaltlint in Frankrijk zo geschikt is om als onervaren coureur in een Formule 1-wagen te stappen: de uitloopstroken zijn enorm. Er is nauwelijks risico om een muur te raken. De kans dat je echt veel schade aan een van de dure wagens toebrengt is minimaal.

Baanrecords worden niet gezet tijdens de dag, maar persoonlijke records des te meer. De rijders kunnen hun lol niet op met de ervaring om in een auto te rijden die daadwerkelijk aan de Formule 1 meedeed: “In 2000 ging ik voor het eerst naar de Formule 1. Ik bezocht de GP in Spa en zag Jos Verstappen in deze auto rijden. Dat ik nu zelf de wagen heb kunnen besturen op een circuit is echt een machtig gevoel.” Wij hopen het ook een keer te mogen ervaren, maar daarvoor moeten we eerst nog even wat sparen voordat we triporganisator Roozen in kunnen schakelen.

De originele V10 Renaultmotoren zijn ingewisseld voor de betrouwbare Ford Cosworth V8's. Het maakt meer lawaai en voor de leek is het prestatieverschil onmerkbaar

De safety briefing

De grid girls zijn nog niet afgeschaft

Haal- en brengservice

van Autobahn Atom Feed https://ift.tt/2t2JG7b
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.