Na Hockenheim klopt nu ook de organisatie van de GP van Azerbeidzjan aan bij Liberty Media om het kosten-baten plaatje opnieuw te schetsen. Op dit moment betalen ze ongeveer drie keer meer dan het gemiddelde en daar willen ze vanaf. 

In 2016 wisten promotors uit Azerbeidzjan Bernie Ecclestone over de brug te krijgen om een GP in hun land te organiseren. Omdat Bernie alleen maar reusachtige cijfers zag, moest daar een gigantisch bedrag tegenover gezet worden. De deal werd voor tien jaar vastgezet, met een mogelijkheid om hem te breken na vijf jaar. Die vijf jaar zijn nu bijna voorbij, dus willen de promotors graag opnieuw om tafel omdat ze nu doorhebben dat ze het meest van iedereen betalen.

Met de komst van Liberty Media werden de bedragen die promotors betalen ietwat transparanter. Hockenheim maakte hier dankbaar gebruik van door als eerste om lastenverlaging te vragen. Daarna kwam Miami om de hoek kijken die een geheel nieuw soort deal schijnt te hebben waarbij de promotors en Liberty het risico en de winst samen delen. Dat willen ze in Baku ook wel. 

Dat wil niet zeggen dat Baku het contract gaat verbreken in 2021: “We haven’t triggered the break clause. We’re negotiating on the second part of the contract. We all know we need to improve bits, so we’re trying hard to make sure that it’s good for us and good for F1,” vertelt Azerbeidzjan-promotor Ari Rahimov aan Motorsport.com.

Geen illusies

De promotors van de race in Baku hebben overigens niet de illusie dat de kosten op het gemiddelde komen te liggen. Ze zijn er gelukkig van bewust dat een race in Azerbeidzjan nogal wat haken en ogen met zich meebrengt. “We cannot just take the average of all the races, because European races pay less for a lot of reasons, starting from logistics and cost of operation etc. But we do definitely want to be there in the average of the flyaway races, That’s not the only thing we’re discussing with FOM, it’s most of the other commercial terms in the contract too. They want to try a new approach, it’s a bi-lateral effort to make it viable for all of us.

En dan hebben we nog het hele verhaal met de komst van een GP naar Miami. De geruchten gingen namelijk dat met de komst van Miami er niet meer geracet zou worden in Baku. Zelfs de hele infrastructuur van de pits zou naar de VS overgevlogen worden. Rahimov laat weten dat dit je reinste onzin is. Ze hebben ze een tienjarige overenkomst die alleen ontbonden wordt als beide partijen het daarmee eens zijn, en daarnaast kan het aantal races gewoon omhoog naar tweeëntwintig als Miami daar klaar voor is. Het is niet nodig om er één te schrappen. 

van Autobahn Atom Feed https://ift.tt/2INUorK
via IFTTT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.